söndag 4 juli 2010

Avbarkning av träd

Två stora träd en gran och en tall som vi sågat ned tänkte jag använda till "reservdelar" på huset, om något måste lagas, nya åsar i taket eller liknande, pratade med timmermannen om det, och det kunde man mycket väl göra, men det som var viktigt var att man måste avbarka träden ganska omgående, annars kommer det insekter dit och förstör träet. Avbarkat träd är ju en syssla som jag aldrig provat på tidigare. Letade efter något verktyg att använda på några skogsbutiker här i stan, dom hade något som kallades avbarkningsspade, men den kostade ganska mycket pengar runt 500 kr, vilket jag tyckte var mycket. Så jag provade med en yxa och kniv för att se om det funkade, det fungerade ganska bra faktiskt, granen var ganska lätt att barka av, när man fått bort lite grann kunde man dra långa revor av bark. Tallen däremot fick man använda yxan på hela stocken, det var betydligt jobbigare och tog längre tid. Tyvärr blev det ett missförstånd mellan mig och grävaren, som sågat av tallen så nu har jag ingen lång stock utan tre st ca 5 m vadera, men om det inte funkar att timmra med, kanske man kan göra golv av dom, måste kolla upp det alternativet, det är ju positivt och roligt om byggmaterial som används i huset kommer ifrån tomten. Det är fortfarande två tallstockarna kvar att barka av, hoppas jag hinner med det den här veckan som kommer.

Har i helgen hittat taktegel i en annons, som skänktes bort, fint enkupigt gammalt tegel, har varit och hämtat två släpkärror ca 500 st, tror jag, det finns nog en eller två kärror till att hämta, som jag ska göra nästa helg.

Det var lite ensamt och enformigt att hämta teglet, att stå där helt själv och lasta på pannor efter pannor och man tycker inte att det finns någon ända på det. Nästa vända måste jag försöka få någon med mig så jag får lite sällskap, då går det säkert lättare och då är kanske min infart är klar, fick tillståndet iftån Trafikverket i fredags och gruset kommer imorgon måndag:) Då kan jag även hämta min "cirkusvagn" och ställa dit. Cirkusvagnen är manskapsboden jag köpt, den ska jag nog inreda som en cirkusvagn, den ser ju nästan så ut på utsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar