torsdag 13 januari 2011

Innertaken på nedervåningen är klara!

Vi börjar där vi slutade, med innertaket i det blivande sovrummet på bottenvåningen. Där skulle jag använda de gamla golvplankorna som satt i huset från början, både till golvet och till taket. Det fanns två tjocklekar, den tunnare 32 mm, började vi sätta upp i taket, först en ram runt hela taket och sedan plankor där emellan. Det visade sig bli väldigt tight med plankor, fick leta, skarva och pussla en hel del, men vi fick till det tillslut. Första dagen var det jag pappa och en vän, det var tur att vi var tre det var tunga plankor! Pappa suckade och ojade sig många gånger under fm, vi fick upp ramen och två grovsing plankor, sen åkte han och lämnade oss att lösa det bäst vi kunde. Det gick faktiskt ganska bra, hann ungefär halva taket den dagen.
Första plankorna på plats.
Andra dagen hade jag lyckats lura med min mamma som bärhjälp, på något sätt lyckades vi pussla ihop taket och fick plankorna att räcka, även fast mamma är helt ointresserad av snickeri och jag inte är jätteduktig på att snickra (men har lärt mig en del av min fantastiska pappa).
.
Här syns ramen och början på taket.
Taket är klart! Inte så snyggt nu kanske med fläckar och smuts, (mamma kallade det ladugårdstak:) men med lite omvårdnad och färg kommer det att bli väldigt bra, charmigt, handhyvlat och lite slitet.

Här är vardagsrummet, som har fått gipstak, där ska den här taktapeten sitta, det blir som en takmålning, väldigt snyggt kommer det att bli, en stuckaturrosett i mitten och sedan en ljuskrona som ljuskälla.
Här är ifrån hallen in mot köket, pärlspont i taket.

Pärlspont i taket på badrummet, man skymtar även två innerdörrar (till höger) som jag fyndade på blocket. Jag måste också passa på att tacka vänner, en var mer långväga ifrån, men kom fram till slut trots tidsoptimism och SJ:) och familj för all hjälp med taken, vilken fantastisk hjälp! Roligt hade vi också.

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart hus du bygger till dej och barnen.

    SvaraRadera
  2. Jenny du är så sjukt duktig!! Blir hur bra som helst!!

    SvaraRadera