söndag 2 oktober 2011

Massugnen och köksspisen är klar!

Nu är äntligen köksspisen klar med häll och luckor, även massugnen har fått sina fina sot och askluckor. Vi är nöjda med massugnen, den blir varm, skön och ger en härlig känsla. Den har ju en vattentank inmurad som är kopplad mot accumulatortanken, det har varit lite funderingar om det kommer att fungera. Jag kan meddela att det fungerar, men det är inget snabbt system, det tar ett antal timmar att värma upp massugnen + tank. Jag har ställt in termostaten på 50 grader och det kommer över varmt vatten i acctanken. Ska bli väldigt spännande att se hur det fungerar i vinter.



Jag fick en fråga på bloggen för ett tag sedan vad massugnen kostade. Tänkte redovisa lite kostnader här. Det är lite svårt att redovisa vad just massugnen kostade då jag har en köksspis också, så priset är för båda. Till muraren har jag betalta 152500 för arbete, vattentank, spishäll (köksspisen, var inte billig kan jag säga), sot, glas och askluckor, eldfast tegel, lergranulat, div betong element och galler. Då fick jag en massugn, köksspis och skorsten. Det som tillkommer är tegelstenar ca 2000 st, jag köpte mina begagnade för ca 5 kr/st, samt mycket eget arbete. Det jag inte har betalat ännu är plåten till skorstenen säkert ett par tre-fyra tusen till.


Jag har också fått accumulatortanken, så nu är hela värme och vattensystemet igång. Solfångarna fungerar fantastiskt bra, nu är man glad att taket har dom där extra gradernas lutning. Det visar sig i tankens temperatur nu fast solen står lite lågt.

I helgen kommer det en grävmaskin och ska fixa till tomten, äntligen!! Hoppas verkligen att dom kommer och det inte strulat till sig på något sätt. Sedan blir det att fixa uteplats och "växthus-vindskydd" vid andra dörren på huset.

Annars har vi hunnit att klyva och staplat veden samt fixat ett provisoriskt plåttak (ser ut som en kåkstad:) fick plåt av en granne). Hönorna har börjat värpa ägg (iaf en av dom, än så länge), jag har också lyckats att sälja tupparna. Återkommer med ett nytt inlägg när grävskopan har varit här.

3 kommentarer:

  1. Vad fint det ser ut att ha blivit:-). Skönt att ugnen och spisen är klar, vad duktiga ni är!!

    SvaraRadera
  2. Hej. Vi står inför en stor renovering av den gård vi köpt (se vår blogg: http://nikulaglemminge.blogspot.com). Din berättelse om massugnen har inspirerat oss. Nu när du har lite erfarenhet av den, är du nöjd?

    kh/rolf (också syrra även om det nu är länge sedan)

    SvaraRadera
  3. Menar du verkligen 152500?
    Det låter mycket.

    C

    SvaraRadera