lördag 19 december 2009

Förberedelser inför byggstart

Under hösten har jag gått tre kurser för att öka min kunskap om byggande och ekologiskt förhållningssätt. Kurserna jag läst har varit Djurhållning i ekologiskt lantbruk 7.5 hp på SLU i Uppsala, den kursen var mycket bra, vi fick roliga, intressanta och tankeväckande uppgifter och kunskaper. Bla har vi gått igenom lantbrukets olika djur, foderodling, markanvändning, vad som är effektiv produktion, marknad, produktkvalitet, framtiden , ekologi mm.

Den andra kursen var Byggnadsvård 7.5 hp vid Växjö universitet, den var väl sådär, men det kanske beror på att jag hade ganska mycket kunskaper redan innan, så det blev lite repitition. Några matnyttiga kunskaper fick jag dock bla en riktigt bra föreläsning om kalkputs. Föreläsare var Kristin Balksten som skrivit en avhandling om kalkputs och arbetar med byggnadsvård se hemsida för mer info: http://www.balksten.com/index.html Där fick vi bla lära oss att kalkputs ska vara som modellera i konsistensen när man putsar, inte blött som man blandar cement. Mycket gammal kunskap om olika byggtekniker har gått förlorad när byggandet blev industri under modernismen, bla om kalkputs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar