fredag 1 oktober 2010

Äntligen...

är bygglovet klart, dom är inte speciellt snabba på kommunen, som jag säkert skrivit förrut:) När jag äntligen fick tag på handläggaren gick det ändå ganska snabbt. Men det krävdes att jag låg på själv, om jag bara hade väntat på kommunen vet jag inte hur lång tid till det hade tagit, men nu är det klart, skönt. Nu är alla tillstånd med myndigheter klara, det var på tiden
det var inte speciellt kul på slutet nu med alla blanketter, telefonsamtal och ritningar som skulle göras klara, men nu kan jag lägga det lite åt sidan och koncentrera mig på att få upp huset, vilket ska bli spännande. Som ni ser nedan har grundbalkarna kommit, har haft lite problem att få tag på en grävare som kan hjälpa till med att få balkarna på plats och motfylla grunden med massor, men till nästa vecka ska grunden vara på plats och då kan vi börja med jätteplockepinnet (timmerstommen) ska bli så roligt.

Vagnen är också klar, nu går det att käka, fika och sova över där, om man vill det.
Markisoleringen runt grunden har kommit, där kommer det att vara Foamglas som är tillverkat av återvunnet uppblåst glas http://www.foamglas.se/ .
Vakuumtoaletten och tanken är också på plats. I helgen blir det lite grävning med en minigrävare (som verkligen var mini), min överlycklige bror ska köra den, han får nog lite assistans av äldste sonen också. Själv ska jag prova på motorsågen och ta ned lite träd som kommer att skymma solfångarna.

Lite träning har det också blivit, kan nog bli sämre av den varan framöver, då blir det nog mycket mer bärande av byggmaterial mm istället.




Upp i hoppbackens underbacke två gånger, det var fruktansvärt jobbigt flåsade som tusan och mådde illa efter andra gången, herregud vad jobbigt det var. Men förhoppningsvis bra träning till nästa helg då väntar Hackmorabergslopp med en stigning på 224 höjdmeter, underbacken var 70 höjdmeter.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken fin blogg! Jag känner igen mig ang. kommunen även fast den inte är den samma så har det varit likadant för mig.

    Therése

    SvaraRadera