torsdag 7 oktober 2010

Jag har en grund!!!

Detta har hänt sedan sist. Balkarna till grunden kom förra torsdagen, samtidigt kom avloppstanken och toaletten. Chaffören som körde tanken var jätteglad att det fanns en hjullastare på plats så han slapp krångla med en liten pallyft och en stor tank. Då känner man att man har flyt och man är lite haj på att samordna, men det kanske bara var tur...

Balkarna lastas av och fick läggas provisoriskt där huset ska stå pga plats brist.
Nu har jag blockerat genomfartsvägen många gånger, och fler lär det bli när takstolarna kommer och allt virke kommer, hoppas de blivande grannarna inte blir allt för irriterade.
Förra helgen var det grävning av dränering och vattenavrinning, samt lite trädfällning som stod på schemat, samt att vi fick rätta till lite som den mindre duktiga grävaren gjort fel, inte så kul men, men.

Så här såg det ut när vi lagt ned rören.

I onsdags var det dags att få grunden på plats, återigen hade jag lite flyt, killen som har hjullastaren hade inget jobb den dagen och kunde hjälpa till att lyfta balkarna, en annan snäll grävare lånade ut sin laser och litauiska byggjobbarna kunde jobba, så det gick fantastiskt bra att få grunden på plats. Det var lite trixigt att få första grundsulorna på plats, att det var i våg mm, men när vi fått in snitsen flöt det på bra. Det tog sex timmar, tre personer + en hjullastare med chafför, bilden ovan visar hur det såg ut när vi jobbade. Bilden nedan visar resultatet, nu ser det faktiskt ut som det ska stå ett hus där snart.
Nu idag och imorgon är åter dags att ta sig an timmerstommen, alla stockar låg i en väldig oordning, nu ska alla stockar läggas ut vid rätt vägg. Jag hade nästan glömt bort hur fruktansvärt tunga de stora stockarna är, hur jobbigt det var att bära allt, hur skitig man blev och vilka blåmärken man fick, men det blev man snabbt varse igen:) Höll även på att gå riktigt illa med axeln också när en stock rullade undan och jag höll på att dra axeln urled igen, tur man har opererat den och jag landade mjukt på en mycket snäll vän:), men lite öm är jag och kommer nog att vara ett tag. Ovan ser ni mitt favoritverktyg just nu, timmersaxen. Flitigt använd både förra helgen då vi även sågade ned en del träd och nu vid timmerflytten.

1 kommentar:

  1. Heja Jenny!
    Jag är så imponerad! nu har jag äntligen kommit mig för att kolla till din blogg och ser att det ju hänt massor, du är ju nästan framme vi mål! åh vad häftogt. vad fint det kommer att bli och vad roligt det känns att få ha följt en bit av din bygg process. jag var i stjärnsund häromdagen med jobbet och då kom jag att tänka på kursen och dig.
    Jag har förlorat en massa sparade telefonnummer i min mobil så jag skickar mitt nr så får du gärna ringa eller skicka ditt nr igeb så jag kan höra av mig, jag vill så hemskt gärna komma och titta på byggplatsen om det går bra!
    Ha det gott så länge och lycka till med det du hinner med innan vi hörs av. Hälsningar från Karin (Bynum i Falun)

    SvaraRadera