lördag 25 december 2010

Isolering av taket

Nu har vi siktat in oss på att få taket isolerat, jag och min pappa har spikat 115 m2 innertak, en dag fick vi lite hjälp så vi var tre som spikade, det var en otrolig skillnad i hur fort arbetet gick framåt då. Jag föreslog först att vi skulle hyra en spikpistol, men min far tyckte att det här fixar vi ändå, sagt och gjort nu har vi spikat det för hand, det tog sammanlagt fyra arbetsdagar.´
Det var meningen från början att det skulle vara ett sadeltak, men det skulle ha blivit otroligt högt, jag tycker det är snyggast också, men efter att ha diskuterat det fram och tillbaka gav jag mig och nu är det ett brutet tak som sitter där. Det kommer att spara en hel del uppvärmningskostnad i framtiden och det är nu en fruktansvärt massa isolering där uppe i nocken!! Än så länge är det bara halva taket som är isolerat, det blev ju väldigt kallt här uppe -25 grader och sedan är det jul, så just nu ligger arbetet nere i några dagar.

Vi har också hunnit med att regla upp för mellanväggarna på nedra plan mellan sovrum och badrum, nästa som står på tur är isolering av grunden och sedan kan vi börja att lägga in golv.

4 kommentarer:

  1. Ah det ser ut att gå stadigt framåt vad kul!!! Hörde att ni ska göra ett ordentligt ryck i hälgen lycka till:-)

    SvaraRadera
  2. Hej! Inpirerande blogg! Jo, jag undrar vad ni har för isolering innanför innertaket, för det är väl ett isolerat parallelltak utan kall vind? Vindpapp också?

    Tack på förhand! Och lycka till
    Mvh
    Anna Piehl

    SvaraRadera
  3. Ja det är ett paralleltak. Det är isolerat med Ekofiber, ca 50 cm, mot innertak är det en vindduk, över isoleringen är det wellpapp, luftspalt, oljehärdad masonite, bärläkt 2x4 tum, och ytterst återvunnet taktegel.

    SvaraRadera
  4. Är parallelltak att rekommendera? Kan man göra samma konstruktion utan paralleltak?

    SvaraRadera