onsdag 1 december 2010

Massugnsbygge pågång!

Nu har hela murargänget från Svenska jordhus ( www.svenskajordhus.se )kommit till huset och massugnen ska muras upp. Samtidigt har vargavintern kommit, inte speciellt lägligt kanske. Jag har oroat mig hur det här skulle gå, om det överhuvudtaget går att mura i -16 grader i ett oisolerat hus... Tydligen så går det med lerbruk, om det hade varit kalk eller cementbruk hade det varit otänkbart. Men det här är t o m rekordkyla för Johannes muraren, vi har ändå fått till det rätt bra, området över och runt ugnen är inslaget i plast, några linisoleringsrullar ligger i grunden och två byggfläktar går dygnet runt, det är nog någon enstaka plusgrad mitt i rummet och arbetet går framåt trots att det inte varit varmare än -13 grader ute mitt på dagen och -20 på morgonen. Nog om vädret, så här är ugnen uppbyggd, underst som fundament är det två lager Lecablock, över det 24 cm Foamglas och sedan börjar själva ugnen med tegelstenarna, se bilden nedan.
Här är vattentanken som ska muras in i ugnen och ge varmvatten till ackumulatortanken.

Hela ugnen, fundamenten och foamglasen muras med lerbruk som består av lera, sand och vatten väldigt lättarbetad faktiskt, inte för att jag har murat tidigare men jag tror det går bra, Johannes har inte tagit ifrån mig murarsleven ännu:)

Här håller jag på att slammar rökkanalerna, man blöter tvättsvampen i vatten och tar sedan lite lerbruk och "tvättar" tegelstenarna, detta stänger porerna på tegelstenarna.

Ritningen och div verktyg.

Här syns massugnens sotutrymme och rökkanalerna runt om (det som är ihåligt) till höger är köksspisens sotutrymme och rökkanal. Jag har två typer av tegel ett vitt/grått/beige och ett oanvänt tegelfärgat tegel. Det ljusa teglet var Johannes lite tveksam på och det jag vet om det är att det kommer från Ludvika tegelbruk som tillverkade sådant tegel. Efter lite efterforskningar bla på nätet där det inte fanns mycket, men museets byggnadsantikvarie visste en hel del om teglet och tegelbruket som var i drift i slutet av 1800 - talet. Teglet är tillverkat av kalk och sand en kalksandtegelsten sådana är tydlien vanliga i de gamla öststaterna och kallades Stalintegel. Hjälp vad man får lära sig underliga saker av att bygga hus med mycket återvunnamaterial:)

Så här långt har vi kommit dag 2, fortsättning följer....

1 kommentar:

  1. Hej Jenny
    massugnar var verkligen ngt jag blev fascinerad av under kursens gång och nu är det på gång hos dig, så nära!!kan vi komma och kika på bygget ngn gång under helgen som kommer. ska du vara där eller jobbar du? då jag inte har ditt nr kvar får du gärna svara mig på mobil 070-715 79 42 eller svara via mail: bynum.karin@gmail.com. Det skulle vara jätte kul och få chansen att se det i processen.
    lycka till så länge, hälsningar från karin i falun

    SvaraRadera