lördag 11 december 2010

Massugn och isolering

Nu börjar köksspisen ta form, tyvärr kommer den inte att kunna tas ibruk förrän till våren, då sista biten av skorstenen ska muras klart. Gjutjärnsplattan som ska täcka köksspisen måste specialtillverkas och det blir billigast om murarna bara behöver komma en gång till.

De eldfasta stenarna i köksspisen är på plats, man ser var glasluckan på framsidan ska sitta.

Här är framsidan på massugnen, fasaden börjar ta form.

Nästan klart, i framkant av bilden ser man en bänk som är inmurad i ugnen, det blir en härlig sittplats i hallen med en mjuk fårsinnspäls på.

Premiär eld i massugnen, det fungerade bra. Nu kommer jag att kunna använda ugnen och få värme, men det återstår lite mer arbete på fasaden innan den är helt klar, bl a ska det muras på två varv till på kronan upp mot taket och hela ugnen ska putsas och bli helt vit, samt att rörmokaren måste koppla in vattenmantligen till acktanken.
Jag har varit på en helt väldigt bra och lärorikt symposium om amning i början av veckan, så arbetet på huset stod still i några dagar. På torsdag morgon var det full fart igen, kanske lite för mycket på en gång då jag skulle serva både murare och isolerare. Murarna behövde varmt vatten, bruk och tegelstenar (har blandat åtsilliga hinkar lerbruk, typ hundra:). Till isoleringskillarna har jag flyttat ställningar fram och tillbaka runt huset, jobbigt värre faktiskt, men jag var ju själv. Det var väldigt mycket lättare i förra veckan då jag hade ett helt gäng som hjälpte till bestående av familj och vänner, det är mycket värt det.

Så här såg det iallafall ut när dom isolerade väggarna, en man stod och stoppade i balar med ekofiber som blåstes ut i en lång slang som fyllde facken med isolering. Det tog 1 1/2 dag att isolera väggarna runt huset.


Väggen är fylld med ekofiber!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar